Oppimisen ja osaamisen arviointi

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­tos­sa ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on oh­ja­ta ja kan­nus­taa opis­ke­li­joi­ta opin­nois­saan eteen­päin. Ar­vi­oin­nin avul­la tu­e­taan opis­ke­li­jan kas­vua ja ke­hit­ty­mis­tä am­mat­tiin ja it­se­näi­seen elä­mään. Opis­ke­li­ja saa pa­lau­tet­ta op­pi­mi­ses­ta ja sa­mal­la hä­nen itse­ar­vi­oin­ti­tai­dot ke­hit­ty­vät. Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­ti on kri­tee­ri­pe­rus­teis­ta, jol­loin opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ja osaa­mis­ta ver­ra­taan aina joko am­ma­til­lis­ten tut­kin­non­o­sien am­mat­ti­tai­to­vaa­ti­muk­siin tai yh­teis­ten tut­kin­non­o­sien osaa­mis­ta­voit­tei­siin ja nii­den poh­jal­ta laa­dit­tui­hin ar­vi­oin­ti­kri­tee­rei­hin.

Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin ta­voi­te on, että opis­ke­li­ja tie­tää, mitä hän jo osaa ja mitä hä­nen on vie­lä opit­ta­va suh­tees­sa ase­tet­tui­hin am­mat­ti­tai­to­vaa­ti­muk­siin ja osaa­mis­ta­voit­tei­siin. Op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan koko opis­ke­lun ajan ja opis­ke­li­jal­le an­ne­taan pa­lau­tet­ta sään­nöl­li­ses­ti.

Osaa­mi­sen ar­vi­oin­nil­la ar­vi­oi­daan opis­ke­li­jan saa­vut­ta­maa osaa­mis­ta suh­tees­sa tut­kin­non­osan am­mat­ti­tai­to­vaa­ti­muk­siin, osaa­mis­ta­voit­tei­siin ja ar­vi­oin­ti­kri­tee­rei­hin. Kai­kil­le am­mat­ti­tai­to­vaa­ti­muk­sil­le ja osaa­mis­ta­voit­teil­le on laa­dit­tu kol­mi­por­tai­set ar­vi­oin­ti­kri­tee­rit ja opis­ke­li­jan osaa­mis­ta ar­vi­oi­daan vas­ta sen jäl­keen, kun hä­nel­lä on en­sin ol­lut mah­dol­li­suus hank­kia tut­kin­non­osan mu­kai­nen osaa­mi­nen ja am­mat­ti­tai­to. Osaa­mis­ta ar­vi­oi­ta­es­sa kes­ki­ty­tään ko­ko­nai­suuk­sien hal­lin­taan.

Yh­tei­nen osa2017 - 201810.1.2017