Laadunhallinnan keskeisiä edellytyksiä ovat ammattitaitoinen, osaava ja laadun kehittämiseen sitoutunut ja motivoitunut johto ja henkilöstö. Lisäksi aineellisten voimavarojen kohdentaminen tuloksellisesti ja tarkoituksenmukaisesti sekä jatkuva ja suunnitelmallinen tiedon kerääminen ja hyödyntäminen ovat laadunhallinnan edellytyksiä. Näiden edellytysten olemassa olosta vastaa koulun johto laatujohtamiseen kuuluvien yleisten periaatteiden mukaisesti.
Laatupolitiikka
Perho Liiketalousopisto edellyttää koko työyhteisön sitoutumista laatupolitiikan tavoitteen mukaiseen toimintaan.
Laatupolitiikan yleisenä tavoitteena Perho Liiketalousopistossa on ammatillisen koulutuksen laatujohtajuus, joka johtaa asiakastyytyväisyyteen ja Perho Liiketalousopiston menestymiseen.
Perho Liiketalousopiston laatupolitiikan tavoitteiden saavuttamiseksi johdon ja henkilöstön on sitouduttava asiakaslähtöiseen toimintaan yhdessä määriteltyjen perusarvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti sekä toiminnan kehittämiseen, arviointiin ja toimintaperiaatteiden dokumentointiin. Lisäksi on otettava huomioon kilpailijoista erottuva kyky asiakaslähtöisesti tuottaa ja kehittää korkealaatuista osaamista ja toimintaa.
Laatujohtajuus
Ammatillisen koulutuksen laatujohtajuus tarkoittaa sitä, että Perho Liiketalousopisto on korkeasta laadustaan tunnettu ja tunnustettu ja sieltä valmistuneet opiskelijat menestyvät työelämässä vastuullisina kansalaisina. Tuloksellisuusindeksillä mitattuna Perho Liiketalousopisto sijoittuu omassa sarjassaan kärkioppilaitosten joukkoon. Perho Liiketalousopiston edustajia osallistuu hankkeisiin, joiden tavoitteena on ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen ja arvioiminen niin Suomessa kuin ulkomailla. Perho Liiketalousopiston asiantuntemusta hyödynnetään ammatillisen koulutuksen laadun kehittämisessä.
Asiakaslähtöisyys
Asiakaslähtöisyys tarkoittaa Perhossa asiakkaiden tunnistamista, asiakkaiden tarpeiden ennakoimista ja toiminnan kehittämistä jatkuvasti asiakkaiden tarpeet, odotukset ja palautteet sekä kehittämisehdotukset huomioon ottaen. Perho Liiketalousopiston tärkeimmät asiakkaat ovat opiskelijat, työelämän yritykset ja yhteiskunta.
Ulkoisten asiakkaiden tyytyväisyyden ohella laadunhallinta edellyttää myös sisäisten asiakassuhteiden toimivuutta. Palvelutuotannon hallinnan kannalta tärkein operatiivinen käsite on prosessi. Palvelujen tuotanto koostuu useista prosesseista, joiden välillä syntyy sisäisiä asiakassuhteita ja henkilöstö tuottaa palveluja eri henkilöstöryhmille. Ulkoisten asiakkaiden tyytyväisyys edellyttää näiden sisäisten asiakassuhteiden joustavaa toimivuutta, “sisäistä asiakastyytyväisyyttä”.
Jokainen ongelmatilanne, yksittäinen – niin sisäisen kuin ulkoisen – asiakkaan palaute on ymmärrettävä oppimistapahtumana ja mahdollisuutena parantaa toimintamme laatua ja voittaa takaisin asiakkaidemme luottamus.
Palautteen antaminen
- Opiskelijat osallistuvat toiminnan arviointiin vastaamalla opintojaksopalautteisiin sekä osallistumalla vuosittain tehtäviin ryhmäkyselyihin ja -haastatteluihin tai opetuksen kehittämistyöryhmiin.
Valmistuville opiskelijoille tehdään sähköinen päättövaiheen kysely tyytyväisyydestä ja koulutuksen vaikuttavuudesta.
Johdon ja henkilöstön sitoutuminen
Laatu ei ole pysyvä ominaisuus. Koko henkilöstön sitoutuminen Perho Liiketalousopiston perusarvoihin ja sovittujen pelisääntöjen noudattamiseen on laatupolitiikan toteutumisen perusedellytys.
Johdon sitoutuu, tukee ja osallistuu laadun kehittämistyöhön. Muun muassa henkilöstön kehittämisen ja kannustavan palkkauksen avulla Perho Liiketalousopiston johto tukee ja kehittää työyhteisökulttuuria, jossa osaamista arvostetaan. Organisaation osaamisen lisääminen on jokaiselle tärkeää ja se kannustaa välittämään, kuuntelemaan, tekemään havaintoja ja parantamisesityksiä.
Toiminnan ja tulosten arviointi
Työyhteisön laatua ja suoritustasoa mitataan koulutuksen osalta arvioimalla sen tuloksellisuutta eli tehokkuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta. Liiketoiminnan laatua mitataan paitsi kannattavuutta ja tuottavuutta kuvaavien tunnuslukujen avulla myös arvioimalla asiakastyytyväisyyttä ja yrityskuvaa sekä kykyä toimia tarkoituksenmukaisena opiskelijoiden työssäoppimispaikkana.
Itsearvioinnin ja sisäisten auditointien lisäksi koulutuksen laadun arviointia suoritetaan myös ulkopuolisten organisaatioiden tekemien auditointien ja vertaisarviointien muodossa. Opetusohjelmille haetaan kansainvälinen akkreditointi eli tunnustaminen, mikäli se on mahdollista.
Dokumentointi
Laatujärjestelmä ja siihen kuuluvat toimintaperiaatteet ja -ohjeet dokumentoidaan kokonaisuudeksi sähköiseen muotoon nimellä Perho Quality 2020. Perho Liiketalousopiston toimintaan oleellisesti kuuluvat tutkintokohtaiset opetussuunnitelmat muodostavat oman itsenäisen kokonaisuuden kuitenkin siten, että opetussuunnitelman ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät prosessit on kuvattu laatujärjestelmässä.
Lataa tiedosto (PDF, 426KB)
Yhteinen osa2017 - 201810.1.2017