Johdanto

Vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den ym­pä­ris­tö­jen hyö­dyn­tä­mi­nen op­pi­mi­ses­sa ja työ­e­lä­mäs­sä on vie­lä alku­vai­heis­sa. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gia on ke­hit­ty­nyt no­pe­as­ti ja lait­tei­den kus­tan­nus­hin­nat ovat ta­soit­tu­neet riit­tä­väs­ti, jo­ten vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den ko­kei­lut ja pe­da­go­gis­ten rat­kai­su­jen ke­hit­tä­mi­nen voi­daan to­teut­taa nyt su­ju­vas­ti. Vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töt tuo­vat op­pi­mis­ti­lan­tee­seen fyy­si­sen ja ti­lal­li­sen läs­nä­olon ko­ke­muk­sen. Nii­den avul­la opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus saa­da ai­don työ­ti­lan­ne­tun­tu­man sekä har­joi­tel­la teh­tä­viä ja toi­min­ta­ta­po­ja riit­tä­väs­ti en­nen työs­sä­op­pi­mis­ta tai töi­den al­kua.

VRo­bo­tiik­ka360-han­ke oli am­ma­til­li­sen toi­sen as­teen re­for­mia tu­ke­va ke­hit­tä­mis­han­ke, jos­sa ta­voit­tee­na oli edis­tää osaa­mis­pe­rus­tei­suut­ta sekä asi­a­kas­läh­töi­syyt­tä. Ke­hit­tä­mis­han­ke käyn­nis­tyi mar­ras­kuus­sa 2016 ja jat­kui hel­mi­kuu­hun 2018 asti. Hank­kees­sa ko­keil­tiin vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den, ro­bo­tii­kan ja 360°-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen hyö­dyn­tä­mis­tä op­pi­mi­ses­sa. Ta­voit­tee­na oli myös tu­kea näi­hin tek­no­lo­gi­oi­hin liit­ty­vän op­pi­mi­sen ja tek­no­lo­gi­a­y­rit­tä­jyy­den eko­sys­tee­miä eli ver­kos­toa (VRo­bo­tiik­ka360). Han­ke oli seit­se­män am­ma­til­li­sen oppi­lai­tok­sen yh­teis­han­ke, jon­ka koor­di­naat­to­ri­na toi­mi Es­poon seu­dun kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Om­nia. Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton li­säk­si mui­ta yh­teis­työ­oppi­lai­tok­sia oli­vat Hel­sin­gin kau­pun­gin Vam­mais­ten asu­mis- ja lai­tos­pal­ve­lut, Kes­kus­puis­ton am­mat­ti­o­pis­to, Kou­lu­tus­kes­kus Sal­paus –kun­ta­yh­ty­mä, TTS Työ­teho­seu­ra ja Van­taan am­mat­ti­o­pis­to Va­ria. Vro­bo­tiik­ka360-hank­keen verk­ko­si­vut toi­mi­vat tie­don­jako­ka­na­va hank­kees­ta kin­nos­tu­neil­le.

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton han­ke­ta­voit­tee­na sel­vi­tet­tiin, mi­ten opis­ke­li­jan val­miu­det työ­pai­kal­la ta­pah­tu­van op­pi­mi­sen ym­pä­ris­tös­sä pa­ra­ne­vat, kun hän on en­nen har­joit­te­lu­jak­soa tu­tus­tu­nut työ­paik­kaan ja työs­sä­op­pi­mi­seen liit­ty­viin teh­tä­viin 360° -ym­pä­ris­tös­sä tai kun hän on si­mu­loi­nut to­del­li­sen työ­ym­pä­ris­tön toi­min­ta­pro­ses­se­ja ko­ke­muk­sel­li­sen VR-to­del­li­suu­den avul­la. Ke­hit­tä­mis­hank­keen ai­ka­na ko­keil­tiin myös uu­sia ta­po­ja hyö­dyn­tää vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jä sekä ro­bo­tiik­kaa eri­tyyp­pi­sis­sä op­pi­mis­ti­lan­teis­sa, eri aloil­la ja eri op­pi­mis­ta­voit­teil­la. Han­ke mah­dol­lis­ti uu­sien pe­da­go­gis­ten ope­tus­ma­te­ri­aa­lien ja -ymp­rös­tö­jen to­teut­ta­mi­sen ja tes­taa­mi­sen Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton ope­tus­käyt­töön. Täs­sä käsi­kir­jas­sa ku­va­taan, kuin­ka vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jen suun­nit­te­lu ja to­teut­ta­mi­nen to­teu­tet­tiin.

Vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen – käsi­kir­ja: osa 1. Vro­bo­tiik­kaPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to13.12.2017