Perho Liiketalousopiston hanketulokset

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton han­ke­ta­voit­tee­na oli löy­tää kei­no­ja pa­ran­taa opis­ke­li­joi­den val­miuk­sia työ­pai­kal­la ta­pah­tu­vas­sa op­pi­mi­ses­sa val­men­ta­val­la 360° – ja VR-ma­te­ri­aa­lil­la. To­teu­tus teh­tiin ra­ken­ta­mal­la 360° –vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jä sekä pe­lil­li­nen VR-to­teu­tus. Sa­mal­la tu­tus­tut­tiin sekä otet­tiin ope­tus­käyt­töön uu­sia pe­da­go­gi­sia ope­tus­me­ne­tel­miä tu­ke­via tie­to­tek­ni­siä vä­li­nei­tä, oh­jel­mia ja so­vel­luk­sia. Hank­kees­sa luo­tiin seu­raa­vat op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ja ope­tus­me­ne­tel­mät:

Opetusravintolan 360° –virtuaaliympäristö

Ope­tus­ra­vin­to­la Per­hon sali- ja keit­ti­ö­ym­pä­ris­tös­tä ra­ken­net­tiin 360° -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö, jo­hon luo­daan in­ter­ak­tii­vi­sia to­teu­tuk­sia eri työ­pis­tei­siin. In­ter­ak­tii­vi­set to­teu­tuk­set ra­ken­net­tiin se­lain­poh­jai­sel­la Thing­Link-oh­jel­mal­la, ja ym­pä­ris­tö upo­te­tet­tiin Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton iPer­ho-verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön. Thing­Link-oh­jel­mal­la voi­tiin li­sä­tä ta­val­li­siin ku­viin, vi­de­oi­hin sekä 360° -ku­viin in­ter­ak­tii­vi­sia pis­tei­tä, jois­sa on ku­via, vi­de­oi­ta ja muu­ta lin­ki­tet­ty­jä ja upo­tet­tu­ja ope­tus­ma­te­ri­aa­lia, ku­ten H5P-työ­ka­lul­la ra­ken­net­tu­ja teh­tä­viä. Ope­tus­ra­vin­to­la 360° -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töä on hyö­dyn­net­ty muu­an mu­as­sa opis­ke­li­joi­den pe­reh­dyt­tä­mi­ses­sä ra­vin­to­lan sa­lin sekä keit­ti­ön toi­min­toi­hin ja peli­sään­töi­hin. Ope­tus­ma­te­ri­aa­lia ja -ym­pä­ris­töä voi­daan hyö­dyn­tää myös Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton mark­ki­noin­nis­sa ja vies­tin­näs­sä.

Perho Green City Farmin 360° –virtuaaliympäristö

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton uu­des­ta pel­to-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­tä ra­ken­net­tiin myös 360° -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö hyö­dyn­tä­en Thing­Link-oh­jel­maa. Pel­lon 360° -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö upo­tet­tiin iPer­ho verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön, jo­hon myös vie­rai­li­joil­la on va­paa pää­sy. Vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö si­säl­tää lisä­tie­toa pel­lon toi­min­nas­ta, ku­via pel­lon an­ti­mis­ta, vi­de­oi­ta sekä 360° -as­teen ku­via. Käyt­tä­jät voi­vat tu­tus­tua pel­lon toi­min­toi­hin eri vuo­den­ajoilta, pel­lol­la kas­va­tet­tui­hin kas­vei­hin sekä kes­tä­viin vil­je­ly­me­ne­tel­miin ja tu­le­vai­suu­des­sa myös ruo­ka­oh­jei­siin ja –val­mis­tus­me­ne­tel­miin.Per­ho Green City Far­mil­la ra­vin­to­la-, mat­kai­lu- ja lii­ke­ta­lou­den opis­ke­li­jat pää­se­vät ko­ke­maan ruo­an kes­tä­vän tien eko­lo­gi­sel­ta pel­lol­ta keit­ti­öön ja asi­ak­kaan pöy­tään. Il­mi­ö­poh­jai­ses­sa pel­to-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä kyt­key­tyy yrit­tä­jyys, mark­ki­noin­ti ja tuo­te­ke­hi­tys.


VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tö

VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tön to­teu­tuk­sen tar­koi­tuk­se­na oli sel­vit­tää täs­sä ko­kei­lu­hank­kees­sa, mi­ten vir­tu­aa­li­keit­ti­ö­tä voi­daan hyö­dyn­tää am­mat­ti­sen kou­lu­tuk­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä. Ope­tus­ra­vin­to­la Per­hon keit­ti­ös­tä mal­lin­net­tiin VR-ym­pä­ris­tö. Oh­jel­moin­ti­pal­ve­lu os­tet­tiin Ka­jaa­nin Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­ta. Ka­jaa­nin AMK:n VR First Lab (http://cse.fi/ ) to­teut­ti Un­re­al-peli­moot­to­ril­la vir­tu­aa­li­sen to­teu­tuk­sen keit­ti­ös­tä. VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tö si­säl­tää 3D-ob­jek­te­ja eri­lai­sis­ta keit­ti­ö­vä­li­neis­tä ja raa­ka-ai­neis­ta sekä toi­min­nal­li­suut­ta. Jat­ko­ke­hit­tä­mis­ta­voit­tee­na on ra­ken­taa ope­tus­pe­le­jä, ku­ten as­ti­a­pesu­ko­neen ko­ko­a­mi­nen, käyt­tö ja puh­dis­ta­mi­nen.

Pe­da­go­gi­nen ope­tus­me­ne­tel­mä – kään­tei­nen ope­tus
Vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jen avul­la opis­ke­li­ja voi pe­reh­tyä pel­to­ym­pä­ris­töön etu­kä­teen en­nen var­si­nais­ta vie­rai­lua tai työs­ken­te­lyä pel­lol­la. Opis­ke­li­ja voi myös pe­reh­tyä ope­tus­ra­vin­to­lan peli­sään­töi­hin, oh­jei­siin ja toi­min­toi­hin etu­kä­teen en­nen työs­sä­op­pi­mis­jak­soa. Nämä vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töt mah­dol­lis­ta­vat ns. kään­tei­sen ope­tuk­sen, joka on moni­muo­to-ope­tuk­sen muo­to, jos­sa käy­te­tään apu­na in­ter­ne­tis­sä ole­via ope­tus­ma­te­ri­aa­le­ja. Kään­tei­sen ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on saa­da opis­ke­li­jat tu­tus­tu­maan uu­teen asi­aan en­sin it­se­näi­ses­ti, min­kä jäl­keen asi­an kä­sit­te­lyä jat­ke­taan yh­des­sä ope­tus­tun­nil­la tai työs­sä­op­pi­mi­sen ai­ka­na. Var­si­nai­sel­la oppi­tun­nil­la tai työs­sä­op­pi­mi­sen ai­ka­na jää näin enem­män ai­kaa opet­ta­jan, oh­jaa­jan ja opis­ke­li­joi­den vä­li­sel­le vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­le. Opis­ke­li­joil­le voi­daan myös an­taa esi­teh­tä­väk­si tu­tus­tua vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tös­sä ole­viin vi­de­oi­hin ja teh­tä­viin ja kom­men­toi­da nii­tä verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä.

Kään­tei­nen ope­tus ko­ros­taa:

Kään­tei­sen ope­tuk­sen haas­teet:

Vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen – käsi­kir­ja: osa 1. Vro­bo­tiik­kaPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to13.12.2017