Virtuaaliympäristöjen rakentaminen

Vaihe 1: Kartoitus

En­nen vir­tu­aa­li­sen ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­ses­ta kan­nat­taa miet­tiä sen mer­ki­tys pe­da­go­gi­sis­ta näkö­kul­mis­ta. Uu­sien toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jen ja nii­den si­säl­lä ole­vien op­pi­mis­ma­te­ri­aa­lien tu­lee tu­kea opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta. Op­pi­mi­sen ta­voit­teet pi­tää olla poh­dit­tu en­nen kuin läh­de­tään suun­nit­te­le­maan ja to­teut­ta­maan ai­neis­to­ja. Kar­toi­tus­vai­hees­sa kan­nat­taa poh­tia myös käy­tet­tä­viä re­surs­se­ja, aika­tau­lua ja tek­ni­siä vä­li­nei­tä sekä so­vel­luk­sia, jot­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tön luo­mi­nen käyn­nis­tyy su­ju­vas­ti. Tär­ke­ää on poh­tia ke­nel­le vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töä ale­taan ra­ken­ta­maan ja kuin­ka hei­dät (opis­ke­li­jat, opet­ta­jat ja hen­ki­lös­tö) osal­lis­te­taan mu­kaan sen ra­ken­ta­mi­seen. Kun edel­lä­mai­ni­tut asi­at on mie­ti­tit­ty, voi­daan siir­tyä suun­nit­te­lu­vai­hee­seen ja aloit­taa vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön kä­si­te­kar­tan hah­moit­ta­mis­ta.

Vaihe 2: Suunnittelu

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton 360°-vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­tön luo­mi­nen käyn­nis­tyi ide­oin­nil­la. Poh­dit­tiin, mik­si Ho­tel­li-, ra­vin­to­la- ja ca­te­ring­alan pe­rus­tut­kin­non opis­ke­li­ja tu­tus­tui­si vir­tu­aa­li­seen Ra­vin­to­la Per­hon ym­pä­ris­töön. Kuin­ka opis­ke­li­ja liik­kui­si ym­pä­ris­tös­sä vai­vat­to­mas­ti, jot­ta op­pi­si it­se­näi­ses­ti ma­te­ri­aa­lien poh­jal­ta am­ma­til­lis­ta osaa­mis­ta ja mi­ten ym­pä­ris­tö he­rät­täi­si hä­nen kiin­nos­tuk­sen jat­ku­vaan tie­don ha­kuun. Suun­nit­te­lu­vai­hees­sa kir­jat­tiin kaik­ki ide­at ylös, jois­ta va­lit­tiin par­haim­mat to­teu­tet­ta­vak­si.

360° kuva- ja vi­de­o­ma­te­ri­aa­lien tuo­tan­to­pro­ses­si

Vaihe 3: Toteutus

Tuo­tan­to­pro­ses­sis­sa ja sen vai­heis­sa hyö­dyn­net­tiin Re­al­ti­me­bo­ard-di­gi­taa­lis­ta val­ko­tau­lua, jon­ka avul­la luo­tiin eri­lai­sia aja­tus- ja käsi­kir­joi­tus­kart­to­ja 360° -ym­pä­ris­tö­jen ku­vaus­tuo­tan­toa var­ten. Re­al­ti­me­Bo­ar­din toi­mi hy­vin työ­vä­li­nee­nä ym­pä­ris­tön ku­vaa­mi­ses­sa pal­ve­lu­muo­toi­lun näkö­kul­mas­ta. Työ­vä­li­neen avul­la pys­tyt­tiin miet­ti­mään ym­pä­ris­tön pal­ve­lu­pol­ku­ja ja kon­tak­ti­pis­tei­tä, joi­hin opis­ke­li­ja py­säh­tyy et­si­mään tie­toa ja vas­tauk­sia löy­tä­miin­sä teh­tä­viin. 360° kuva- ja vi­de­o­ma­te­ri­aa­lien tuo­tan­to­pro­ses­sis­sa on ku­vat­tu, kuin­ka ku­vaus­pro­ses­si on teh­ty, jot­ta tuo­te­tut ma­te­ri­aa­lit voi­daan yh­dis­tää ope­tus­käyt­töön, esi­mer­kik­si pe­reh­dyt­tä­mis­ma­te­ri­aa­lei­hin iPer­hoon. Tuo­tan­to­pro­ses­si­ku­vauk­sen tar­koi­tuk­se­na oli an­taa koko­nais­kuva, kuin­ka ku­vaus­tuo­tan­to ete­nee ide­as­ta käy­tän­töön.

Ravintola Perhon 360°-virtuaalioppimisympäristö

Tam­mi – huh­ti­kuun 2017 ai­ka­na aloi­tet­tiin Ra­vin­to­la Per­hon ra­vin­to­la­sa­lin 360° -ku­vauk­sien suun­nit­te­lu ja to­teut­ta­mi­nen Ni­kon Key Mis­si­on 360° –ka­me­ral­la. Pro­jek­tia var­ten os­tet­tiin Thing­Link Pre­mium Te­ac­her –li­sens­si. Ku­vaus­työt aloi­tet­tiin en­sin suun­nit­te­le­mal­la käsi­kir­joi­tus / kart­ta sali- ja keit­ti­ö­ym­pä­ris­töis­tä, jot­ta op­pi­mis­po­lun ra­ken­ta­mi­nen 360° -ym­pä­ris­tös­sä oli­si su­ju­vam­paa . Tä­män jäl­keen tu­tus­tut­tiin 360° -ka­me­ran toi­min­toi­hin koe­ku­vauk­sil­la Per­hon sa­lis­sa. Var­si­nai­set 360° -ku­vauk­set aloi­tet­tiin huh­ti­kuun 2017 alku­puo­lel­la ra­vin­to­la­sa­lin puo­lel­ta jat­ku­en ko­kous- sekä keit­ti­ö­ti­loi­hin.

360°-vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­tön poh­ja­ku­vat sekä siir­ty­mät ku­vis­ta toi­siin­sa saa­tiin val­miik­si tou­ko­kuus­sa. Elo­kuun ja syys­kuun ai­ka­na ra­ken­net­tiin kuva- ja vi­de­o­ma­te­ri­aa­lia vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töön yh­teis­työs­sä opis­ke­li­joi­den, am­ma­tin­o­pet­ta­jien sekä ra­vin­to­lan työn­te­ki­jöi­den kans­sa. En­sim­mäi­set vi­de­ot sekä teh­tä­vät li­sät­tiin 360° –vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­töön syys­kuun lop­pu­puo­lel­la.

Perho Green City Farmin 360°-virtuaaliympäristö

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton pel­to­han­ke ni­mel­tään Per­ho Green City Farm käyn­nis­tet­tiin ke­vääl­lä 2017. Pel­lon toi­min­to­jen sekä ta­pah­tu­mien do­ku­men­toin­ti aloi­tet­tiin sa­mal­la ai­kaa ke­rää­mäl­lä ku­via, 360°-ku­via sekä vi­de­oi­ta eri ti­lan­teis­ta. Pel­lon 360°-ym­pä­ris­tön en­sim­mäi­nen ver­sio saa­tiin val­miik­si kesä­kuus­sa 2017, si­säl­tä­en pel­lon 360°-poh­ja­kuva sekä poh­ja­ku­vaan upo­tet­tu­ja vi­de­oi­ta ke­vään vil­je­ly­toi­min­nas­ta. Pel­lon 360°-ku­vauk­sia jat­ket­tiin ke­sän 2017 ai­ka­na, jol­loin ke­sän eri ajan­koh­dat saa­tiin myös tal­ti­oi­tua. Syys­kuus­sa ra­ken­net­tiin 360° -poh­ja­kuva sa­don­kor­juu­ajan teh­tä­vis­tä si­säl­tä­en ku­via ja vi­de­oi­ta. Sa­mal­la ra­ken­net­tiin myös 360°-kuva­sar­ja kas­vu­kau­den ajal­ta, huh­ti­kuus­ta –syys­kuu­hun.

VR-keittiöympäristö

Tam­mi­kuus­sa 2017 Ra­vin­to­la Per­hon keit­ti­ös­tä otet­tiin valo­ku­via sekä yk­si­tyis­koh­tai­sia mit­tauk­sia. Ku­vien, mit­taus­tu­lok­sien sekä poh­ja­pii­rus­tuk­sien avul­la Ka­jaa­nin AMK:n VR First Lab ra­ken­si vir­tu­aa­li­sen to­teu­tuk­sen Ra­vin­to­la Per­hon keit­ti­ös­tä.  VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tön en­sim­mäi­nen ver­sio  val­mis­tui huh­ti­kuun alus­sa ja lo­pul­li­nen ver­sio kesä­kuus­sa.  VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­töön emme saa­neet li­sät­tyä moni­puo­lis­ta pe­lil­li­syyt­tä ra­joi­te­tun osto­pal­ve­lu­bud­je­tin ta­kia. VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tö si­säl­tää pe­rus­toi­min­nal­li­suut­ta (esim. veto­laa­ti­koi­ta ja uu­ne­ja voi­daan ava­ta, pe­laa­ja voi ot­taa 3D-ob­jek­te­ja kä­siin­sä, pyö­ri­tel­lä ja pu­dot­taa nii­tä).

Vaihe 4: Pilotointi

Hank­keen vir­tu­aa­li­sia op­pi­miym­pä­ris­tö­jä tes­ta­tat­tiin opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien kans­sa en­nen kuin ne jul­kais­tiin ylei­seen käyt­töön. Pi­lo­toin­nis­sa saa­tiin käyt­tä­jä­ko­ke­mus­ten kaut­ta ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­sia ja ha­vait­tiin myös pie­ni puut­tei­ta, jot­ka voi­tiin kor­ja­ta, esi­mer­kik­si ha­vait­tiin na­vi­goin­ti­haas­tei­ta ti­lois­sa liik­ku­mi­ses­sa. Pi­lo­toin­ti­vai­hees­sa kan­nat­taa tes­ta­ta vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jen toi­mi­vuut­ta eri verk­ko­se­lai­mil­la, jot­ta var­mis­te­taan nii­den käy­tet­tä­vyys.

Syys­luku­kau­den 2017 lop­pu­puo­lel­la tes­tat­tiin en­si­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jo­dien kans­sa 360°- vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­töä ja VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tö­jä.  Opis­ke­li­jat an­toi­vat pa­lau­tet­ta ja ke­hit­tä­mis­i­de­oi­ta.

360°- vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­tö opis­ke­li­joi­den näkö­kul­mas­ta:

VR-keit­ti­ö­ym­pä­ris­tö opis­ke­li­joi­den näkö­kul­mas­ta:

Vaihe 5: Jatkokehittäminen

Vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jen luo­mi­nen ei ole yh­del­lä ker­taa val­mis, vaan nii­den si­säl­tö­jä tu­lee päi­vit­tää ja var­mis­taa, että nii­den si­säl­löt vas­taa­vat op­pi­mi­sen ta­voit­tei­ta. Käyt­tä­jien osal­lis­ta­mi­nen on oleel­lis­ta, kos­ka heil­tä saa­daan pa­lau­tet­ta vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jen toi­mi­vuu­des­ta ja teh­tä­vien kiin­nos­ta­vuu­des­ta. Opis­ke­li­joi­ta saa myös ide­oi­ta uu­sien kiin­nos­ta­vien teh­tä­vien ra­ken­ta­mi­seen.
Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton ta­voit­tee­na on jat­ko­ke­hit­tää  Ra­vin­to­la Per­hon 360° -vir­tu­aa­li­op­pi­mis­ym­pä­ris­töä niin että sitä hyö­dyn­net­täi­siin opis­ke­li­joi­den pe­reh­dyt­tä­mis­ym­pä­ris­tö­nä ope­tus­ra­vin­to­lan työs­sä­op­pi­mis­jak­soil­le si­säl­tä­en ope­tus­ma­te­ri­aa­lia, oh­jei­ta sekä teh­tä­viä. Per­ho Green City Far­min 360°-vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töön tul­laan li­sää­mään myös in­ter­ak­tii­vi­sia teh­tä­viä sekä ruo­ka­oh­jei­ta. Ke­hi­tys­a­ja­tuk­se­na on, että 360°-vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö­jä luo­daan myös oppi­lai­tok­sen mo­lem­mil­ta kam­puk­sil­ta, luok­ka­ti­lois­ta ja muis­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä sekä muu­ta­mis­ta työs­sä­op­pi­mis­pai­kois­ta. Uu­sien ope­tus­suun­ni­tel­mien tut­kin­to­ra­ken­teet voi­si  myös vi­su­a­li­soi­da hyö­dyn­tä­en vir­tu­aa­li­tek­no­lo­gi­aa.

Kart­ta ra­vin­to­la­sali­ym­pä­ris­tös­tä

Kart­ta sali- ja keit­ti­ö­ym­pä­ris­töis­tä

Vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen – käsi­kir­ja: osa 1. Vro­bo­tiik­kaPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to13.12.2017