Vaihe 1: Kartoitus
Ennen virtuaalisen ympäristön rakentamisesta kannattaa miettiä sen merkitys pedagogisista näkökulmista. Uusien toimintaympäristöjen ja niiden sisällä olevien oppimismateriaalien tulee tukea opiskelijan oppimista. Oppimisen tavoitteet pitää olla pohdittu ennen kuin lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan aineistoja. Kartoitusvaiheessa kannattaa pohtia myös käytettäviä resursseja, aikataulua ja teknisiä välineitä sekä sovelluksia, jotta oppimisympäristön luominen käynnistyy sujuvasti. Tärkeää on pohtia kenelle virtuaaliympäristöä aletaan rakentamaan ja kuinka heidät (opiskelijat, opettajat ja henkilöstö) osallistetaan mukaan sen rakentamiseen. Kun edellämainitut asiat on mietititty, voidaan siirtyä suunnitteluvaiheeseen ja aloittaa virtuaalisen oppimisympäristön käsitekartan hahmoittamista.
Vaihe 2: Suunnittelu
Perho Liiketalousopiston 360°-virtuaalioppimisympäristön luominen käynnistyi ideoinnilla. Pohdittiin, miksi Hotelli-, ravintola- ja cateringalan perustutkinnon opiskelija tutustuisi virtuaaliseen Ravintola Perhon ympäristöön. Kuinka opiskelija liikkuisi ympäristössä vaivattomasti, jotta oppisi itsenäisesti materiaalien pohjalta ammatillista osaamista ja miten ympäristö herättäisi hänen kiinnostuksen jatkuvaan tiedon hakuun. Suunnitteluvaiheessa kirjattiin kaikki ideat ylös, joista valittiin parhaimmat toteutettavaksi.
Vaihe 3: Toteutus
Tuotantoprosessissa ja sen vaiheissa hyödynnettiin Realtimeboard-digitaalista valkotaulua, jonka avulla luotiin erilaisia ajatus- ja käsikirjoituskarttoja 360° -ympäristöjen kuvaustuotantoa varten. RealtimeBoardin toimi hyvin työvälineenä ympäristön kuvaamisessa palvelumuotoilun näkökulmasta. Työvälineen avulla pystyttiin miettimään ympäristön palvelupolkuja ja kontaktipisteitä, joihin opiskelija pysähtyy etsimään tietoa ja vastauksia löytämiinsä tehtäviin. 360° kuva- ja videomateriaalien tuotantoprosessissa on kuvattu, kuinka kuvausprosessi on tehty, jotta tuotetut materiaalit voidaan yhdistää opetuskäyttöön, esimerkiksi perehdyttämismateriaaleihin iPerhoon. Tuotantoprosessikuvauksen tarkoituksena oli antaa kokonaiskuva, kuinka kuvaustuotanto etenee ideasta käytäntöön.
Ravintola Perhon 360°-virtuaalioppimisympäristö
Tammi – huhtikuun 2017 aikana aloitettiin Ravintola Perhon ravintolasalin 360° -kuvauksien suunnittelu ja toteuttaminen Nikon Key Mission 360° –kameralla. Projektia varten ostettiin ThingLink Premium Teacher –lisenssi. Kuvaustyöt aloitettiin ensin suunnittelemalla käsikirjoitus / kartta sali- ja keittiöympäristöistä, jotta oppimispolun rakentaminen 360° -ympäristössä olisi sujuvampaa . Tämän jälkeen tutustuttiin 360° -kameran toimintoihin koekuvauksilla Perhon salissa. Varsinaiset 360° -kuvaukset aloitettiin huhtikuun 2017 alkupuolella ravintolasalin puolelta jatkuen kokous- sekä keittiötiloihin.
360°-virtuaalioppimisympäristön pohjakuvat sekä siirtymät kuvista toisiinsa saatiin valmiiksi toukokuussa. Elokuun ja syyskuun aikana rakennettiin kuva- ja videomateriaalia virtuaaliympäristöön yhteistyössä opiskelijoiden, ammatinopettajien sekä ravintolan työntekijöiden kanssa. Ensimmäiset videot sekä tehtävät lisättiin 360° –virtuaalioppimisympäristöön syyskuun loppupuolella.
Perho Green City Farmin 360°-virtuaaliympäristö
Perho Liiketalousopiston peltohanke nimeltään Perho Green City Farm käynnistettiin keväällä 2017. Pellon toimintojen sekä tapahtumien dokumentointi aloitettiin samalla aikaa keräämällä kuvia, 360°-kuvia sekä videoita eri tilanteista. Pellon 360°-ympäristön ensimmäinen versio saatiin valmiiksi kesäkuussa 2017, sisältäen pellon 360°-pohjakuva sekä pohjakuvaan upotettuja videoita kevään viljelytoiminnasta. Pellon 360°-kuvauksia jatkettiin kesän 2017 aikana, jolloin kesän eri ajankohdat saatiin myös taltioitua. Syyskuussa rakennettiin 360° -pohjakuva sadonkorjuuajan tehtävistä sisältäen kuvia ja videoita. Samalla rakennettiin myös 360°-kuvasarja kasvukauden ajalta, huhtikuusta –syyskuuhun.
VR-keittiöympäristö
Tammikuussa 2017 Ravintola Perhon keittiöstä otettiin valokuvia sekä yksityiskohtaisia mittauksia. Kuvien, mittaustuloksien sekä pohjapiirustuksien avulla Kajaanin AMK:n VR First Lab rakensi virtuaalisen toteutuksen Ravintola Perhon keittiöstä. VR-keittiöympäristön ensimmäinen versio valmistui huhtikuun alussa ja lopullinen versio kesäkuussa. VR-keittiöympäristöön emme saaneet lisättyä monipuolista pelillisyyttä rajoitetun ostopalvelubudjetin takia. VR-keittiöympäristö sisältää perustoiminnallisuutta (esim. vetolaatikoita ja uuneja voidaan avata, pelaaja voi ottaa 3D-objekteja käsiinsä, pyöritellä ja pudottaa niitä).
Vaihe 4: Pilotointi
Hankkeen virtuaalisia oppimiympäristöjä testatattiin opiskelijoiden ja opettajien kanssa ennen kuin ne julkaistiin yleiseen käyttöön. Pilotoinnissa saatiin käyttäjäkokemusten kautta kehittämisehdotuksia ja havaittiin myös pieni puutteita, jotka voitiin korjata, esimerkiksi havaittiin navigointihaasteita tiloissa liikkumisessa. Pilotointivaiheessa kannattaa testata virtuaaliympäristöjen toimivuutta eri verkkoselaimilla, jotta varmistetaan niiden käytettävyys.
Syyslukukauden 2017 loppupuolella testattiin ensimäisen vuoden opiskelijodien kanssa 360°- virtuaalioppimisympäristöä ja VR-keittiöympäristöjä. Opiskelijat antoivat palautetta ja kehittämisideoita.
360°- virtuaalioppimisympäristö opiskelijoiden näkökulmasta:
- virtuaaliravintolassa oli kiva tutkia tiloja ja tehdä tehtäviä
- pääsi tutustumaan tulevaan työssäoppimispaikan tiloihin ja laitteisiin
- “Henkka tässä moi” -videot olivat hyviä
- tehtäviä ja videoita voisi olla enemmän
- videot eivät auenneet tietyillä selaimilla
VR-keittiöympäristö opiskelijoiden näkökulmasta:
- keittiössä tulisi olla avatar-kokki joka antaisi ohjeita
- pelissä saisi suorituspisteitä tai menettäisi niitä, jos rikkoo välineitä tai ei suorita tehtävää määräaikaan mennessä
- laitteita voisi käynnistää ja sulkea
- elementit särkyisivät, esim. lautaset rikkoutuisivat, jos ne tippuisivat käsistä
- raaka-aineita voisi leikata ja pilkkoa erilaisilla keittiöveitsillä
- voisi valmistaa ruokaa ja asetella lisäkkeet lautaselle
- VR-keittiössä voisi harjoitella paloturvallisuutta, esim. rasvakeittimen tuleen syttymisen sammuttamista
- VR-keittiö ei ole valmis. Elementit menevät toistensa läpi. Laitteita ei voi käynnistää tai käyttää.
- hauska ajanviete
Vaihe 5: Jatkokehittäminen
Virtuaaliympäristöjen luominen ei ole yhdellä kertaa valmis, vaan niiden sisältöjä tulee päivittää ja varmistaa, että niiden sisällöt vastaavat oppimisen tavoitteita. Käyttäjien osallistaminen on oleellista, koska heiltä saadaan palautetta virtuaaliympäristöjen toimivuudesta ja tehtävien kiinnostavuudesta. Opiskelijoita saa myös ideoita uusien kiinnostavien tehtävien rakentamiseen.
Perho Liiketalousopiston tavoitteena on jatkokehittää Ravintola Perhon 360° -virtuaalioppimisympäristöä niin että sitä hyödynnettäisiin opiskelijoiden perehdyttämisympäristönä opetusravintolan työssäoppimisjaksoille sisältäen opetusmateriaalia, ohjeita sekä tehtäviä. Perho Green City Farmin 360°-virtuaaliympäristöön tullaan lisäämään myös interaktiivisia tehtäviä sekä ruokaohjeita. Kehitysajatuksena on, että 360°-virtuaaliympäristöjä luodaan myös oppilaitoksen molemmilta kampuksilta, luokkatiloista ja muista oppimisympäristöistä sekä muutamista työssäoppimispaikoista. Uusien opetussuunnitelmien tutkintorakenteet voisi myös visualisoida hyödyntäen virtuaaliteknologiaa.