Kehittämishankkeen aikana opittuja asioita

Tä­män ke­hit­tä­mis­hank­keen ai­ka­na op­pit­tiin, mi­ten tär­ke­ää ja hyö­dyl­lis­tä al­go­ryt­mi­nen tai ns. oh­jel­moin­nil­li­nen ajat­te­lu on to­teu­tuk­sen eri työ­vai­heis­sa. Toi­min­to­jen käsi­kir­joit­ta­mi­nen, kä­si­te­kar­tat, eri vai­hei­den ja mah­dol­lis­ten on­gel­ma­ti­lan­tei­den huo­mi­oi­mi­nen ja rat­kai­su­jen löy­tä­mi­nen edes­aut­ta­vat käyt­tä­jä­ys­tä­väl­li­sem­män vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­sen. Tä­män li­säk­si opit­tiin myös käyt­tä­mään seu­raa­via tek­ni­siä vä­li­nei­tä sekä oh­jel­mia:

Camtasia 9

•  https://www.techs­mith.com/vi­deo-edi­tor.html
• ruu­tu­kaap­pauk­sen te­ke­mi­nen (kuva ja vi­deo)
• vi­de­oi­den muok­kaa­mi­nen ja ja­ka­mi­nen (pre­sen­taa­ti­o­na, ope­tus­vi­de­o­na ja esit­te­ly­ma­te­ri­aa­li­na)
• vi­de­oi­den tal­len­ta­mi­nen lait­teil­le tai suo­raan pil­vi­pal­ve­luun (mm. You­Tu­be)
• Scorm –pa­ke­tin ra­ken­ta­mi­nen mm. ope­tus­vi­de­ok­si si­säl­tä­en teh­tä­viä
• ku­vien, teks­tien ja eri ele­ment­tien li­sää­mi­nen
• teks­ti­tyk­sen li­sää­mi­nen vi­de­on ala­reu­naan (teks­ti­tys­tie­dos­to­na)

H5P – työkalu Moodlessa

https://h5p.org/
• in­ter­ak­tii­vis­ten pe­lien ja teh­tä­vien ra­ken­ta­mi­nen Mood­le­rooms –ym­pä­ris­tös­sä (iPer­ho verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö)
– auk­ko­teh­tä­vät, raa­haus­teh­tä­vät, säh­köi­set toi­min­ta­kor­tit, in­ter­ak­tii­vi­set vi­de­ot
• pe­lien ja teh­tä­vien ra­ken­ta­mi­nen myös H5P –se­lain­poh­jai­sel­la oh­jel­mal­la
• se­lain­poh­jai­sel­la oh­jel­mal­la ra­ken­net­tu­jen H5P –teh­tä­vien upot­ta­mi­nen Mood­le­rooms –verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön

HTC Vive VR-järjestelmä

https://www.vive.com/eu/
• VR-la­sien sekä oh­jai­mien käyt­tä­mi­nen
• peli­huo­neen ra­ken­ta­mi­nen luok­ka­huo­nee­seen VR-ym­pä­ris­töä var­ten
• VR-ym­pä­ris­tön käyn­nis­tä­mi­nen ja käyt­tä­jien oh­jaa­mi­nen VR-ym­pä­ris­tön toi­min­toi­hin ja na­vi­goin­tiin
• na­vi­goin­ti VR-ym­pä­ris­tös­sä käyt­tä­en HTC Vive –jär­jes­tel­mää

Nikon Key Mission 360° –kamera

http://ni­kon.key­mis­si­on.com/key­mis­si­on360/
• 360° –ku­vien ot­ta­mi­nen sisä- ja ulko­ti­lois­sa
• ku­vien siir­tä­mi­nen ka­me­ras­ta tie­to­ko­neel­le
• ku­vien muok­kaa­mi­nen
• 360° –vi­de­oi­den ot­ta­mi­nen sisä- ja ulko­ti­lois­sa
• 360° –vi­de­oi­den muok­kaa­mi­nen

ThingLink –selainpohjainen ohjelma

https://www.thing­link.com/
• 360° –ku­vien li­sää­mi­nen
• na­vi­goin­ti­po­lun ra­ken­ta­mi­nen 360° –ku­vas­ta toi­seen
• pis­tei­den (in­ter­ak­tii­vis­ten ”hot spot­tien”) li­sää­mi­nen 360° –ku­viin
– siir­ty­mä toi­seen ku­vaan, teks­tiä, ku­via, vi­de­oi­ta, upo­tet­tu­ja teh­tä­viä
• 360° –ku­vien ja­ka­mi­nen, liit­tä­mi­nen ja upot­ta­mien verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töön

Moodlerooms –verkko-oppimisalusta (iPerho)

Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton iPer­ho verk­ko-op­pi­miym­pä­ris­tön taus­tal­la toi­mii Mood­le­rooms -op­pi­mis­a­lus­ta.

https://www.mood­le­rooms.com/
• 360° –kuva­ma­te­ri­aa­lien sekä Thing­Link –oh­jel­mal­la ra­ken­net­tu­jen ku­vien hyö­dyn­tä­mi­nen iPer­ho verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä

https://per­ho­bu­si­ness­col­le­ge.mrooms.net/

Realtimeboard


mBot-ro­bo­tin ra­ken­ta­mi­nen

Vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen – käsi­kir­ja: osa 1. Vro­bo­tiik­kaPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to13.12.2017