Tämän kehittämishankkeen aikana oppittiin, miten tärkeää ja hyödyllistä algorytminen tai ns. ohjelmoinnillinen ajattelu on toteutuksen eri työvaiheissa. Toimintojen käsikirjoittaminen, käsitekartat, eri vaiheiden ja mahdollisten ongelmatilanteiden huomioiminen ja ratkaisujen löytäminen edesauttavat käyttäjäystävällisemmän virtuaaliympäristön rakentamisen. Tämän lisäksi opittiin myös käyttämään seuraavia teknisiä välineitä sekä ohjelmia:
Camtasia 9
• https://www.techsmith.com/video-editor.html
• ruutukaappauksen tekeminen (kuva ja video)
• videoiden muokkaaminen ja jakaminen (presentaationa, opetusvideona ja esittelymateriaalina)
• videoiden tallentaminen laitteille tai suoraan pilvipalveluun (mm. YouTube)
• Scorm –paketin rakentaminen mm. opetusvideoksi sisältäen tehtäviä
• kuvien, tekstien ja eri elementtien lisääminen
• tekstityksen lisääminen videon alareunaan (tekstitystiedostona)
H5P – työkalu Moodlessa
https://h5p.org/
• interaktiivisten pelien ja tehtävien rakentaminen Moodlerooms –ympäristössä (iPerho verkko-oppimisympäristö)
– aukkotehtävät, raahaustehtävät, sähköiset toimintakortit, interaktiiviset videot
• pelien ja tehtävien rakentaminen myös H5P –selainpohjaisella ohjelmalla
• selainpohjaisella ohjelmalla rakennettujen H5P –tehtävien upottaminen Moodlerooms –verkko-oppimisympäristöön
HTC Vive VR-järjestelmä
• https://www.vive.com/eu/
• VR-lasien sekä ohjaimien käyttäminen
• pelihuoneen rakentaminen luokkahuoneeseen VR-ympäristöä varten
• VR-ympäristön käynnistäminen ja käyttäjien ohjaaminen VR-ympäristön toimintoihin ja navigointiin
• navigointi VR-ympäristössä käyttäen HTC Vive –järjestelmää
Nikon Key Mission 360° –kamera
• http://nikon.keymission.com/keymission360/
• 360° –kuvien ottaminen sisä- ja ulkotiloissa
• kuvien siirtäminen kamerasta tietokoneelle
• kuvien muokkaaminen
• 360° –videoiden ottaminen sisä- ja ulkotiloissa
• 360° –videoiden muokkaaminen
ThingLink –selainpohjainen ohjelma
• https://www.thinglink.com/
• 360° –kuvien lisääminen
• navigointipolun rakentaminen 360° –kuvasta toiseen
• pisteiden (interaktiivisten ”hot spottien”) lisääminen 360° –kuviin
– siirtymä toiseen kuvaan, tekstiä, kuvia, videoita, upotettuja tehtäviä
• 360° –kuvien jakaminen, liittäminen ja upottamien verkko-oppimisympäristöön
Moodlerooms –verkko-oppimisalusta (iPerho)
Perho Liiketalousopiston iPerho verkko-oppimiympäristön taustalla toimii Moodlerooms -oppimisalusta.
• https://www.moodlerooms.com/
• 360° –kuvamateriaalien sekä ThingLink –ohjelmalla rakennettujen kuvien hyödyntäminen iPerho verkko-oppimisympäristössä
https://perhobusinesscollege.mrooms.net/
Realtimeboard
- https://realtimeboard.com/
- käsitekarttojen rakentaminen, ideointi
- yhteistyöskentely, tiimityöskentely
- esitykset digitaalisella valkokankaalla
mBot-robotin rakentaminen
- mBot-robotin kasaaminen
- robotin ohjaaminen kauko-ohjaimella ja puhelimella
- mBlock-sovelluskehitysalustan käyttö
- Scratch-ohjelmoinnin perusteita
- Arduino-ohjelmoinnin alkeita
- pienten omien ohjelmien laatiminen roboteille
VRobotiikka360-hanke toteutti koulutuksen 17.3.2017 Varian Hiekkaharjun toimipisteessä