Hankkeen loppuvaiheessa jalkautettiin oppimisympäristön rakentamisen osaamista Perho Liiketalousopiston matkailualan opetukseen. 360°-oppimisympäristön luominen käynnistettiin hankkeessa luodun mallin mukaisesti ideoinnilla, suunnittelulla ja ensimmäisten kuvaustestausten avulla. Kehitystyötä jatketaan eteenpäin rakentamalla ensimmäinen 360°-pilottiversio Senaatintorin ja Esplanadin ympäristöistä. Opiskelijat ovat aktiivisesti mukana sisällön rakentamisessa.
Tavoite
Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) tuli voimaan 1.1.2018. Uuden lain mukaisesti
osaamista hankitaan erilaisissa oppimisympäristöissä – työpaikalla, oppilaitoksessa ja aiempaa enemmän myös virtuaalisissa ympäristöissä.
Matkailualan koulutuksessa virtuaaliympäristö sopii erinomaisesti opastusharjoituksiin ja oppaiden kielitaitotestauksiin. Tavoitteena on rakentaa Helsingin keskeisistä matkailukohteista ja –nähtävyyksistä virtuaalinen ympäristö, jossa yhdistyvät kuva, tietotekstit, haastattelut ja aktivointitehtävät.
Virtuaaliympäristöä voisi hyödyntää oppimisympäristönä alkuun vuositasolla n. 50 matkailuopiskelijaa.
Suunnittelu
Suunnitteluvaiheessa valikoimme ensisijaiseksi oppimisympäristöksi Senaatintorin, kauppatorin ja Esplanadin puiston alueet, jotka ovat ammattioppaiden keskeisiä työympäristöjä.
Kuvauspisteet ja turistikohteet on merkitty käsikirjoituskarttaan, johon on kirjattu myös esimerkkejä tietolinkeistä, haastatteluista ja tehtävistä.
Suunnitteluvaiheessa testasimme GoPro- ja 360°-kameroiden video- ja valokuvaustoimintoja käytännössä valitsemissamme oppimisympäristöissä. Testasimme myös eri kuvauskulmia ja –suuntia.
Totesimme, että kameran käyttöä kannattaa harjoitella kunnolla, jotta toiminta varsinaisessa kuvaustilanteessa on sujuvampaa. Pakkassää aiheutti myös tekniikan hyytymistä, joten kuvauksia kannattaa jatkaa suotuisammissa olosuhteissa. Kuvattaessa on myös syytä huomioida vuorokauden aika ja luonnon valon määrä ja suunta. Tämän lisäksi GoPro-videokuvausta varten tarvitaan kuvanvakaaja. 360°-kameraan on myös hyvä saada kaukosäädin.
Toteutus ja next steps
Uudet kuvaukset toteutetaan maaliskuun puoliväliin mennessä. Kuvausmateriaali annetaan maaliskuussa aloittavan uuden opiskelijaryhmän, Travel Assistantien, harjoitusympäristöksi. Tavoitteena on, että kuvamateriaalin avulla he tutustuvat Helsingin keskeiseen matkailuympäristöön ja samalla ovat mukana suunnittelemassa ja kehittämässä oppimisympäristöön istutettavia tietosisältöjä ja harjoitustehtäviä.
Virtuaalisen oppimisympäristön rakentaminen – käsikirja: osa 1. VrobotiikkaPerho Liiketalousopisto13.12.2017