360°-oppimisympäristön jalkauttaminen matkailualalle

Hank­keen lop­pu­vai­hees­sa jal­kau­tet­tiin op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­sen osaa­mis­ta Per­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­ton mat­kai­lu­alan ope­tuk­seen. 360°-op­pi­mis­ym­pä­ris­tön luo­mi­nen käyn­nis­tet­tiin hank­kees­sa luo­dun mal­lin mu­kai­ses­ti ide­oin­nil­la, suun­nit­te­lul­la ja en­sim­mäis­ten ku­vaus­tes­taus­ten avul­la. Ke­hi­tys­työ­tä jat­ke­taan eteen­päin ra­ken­ta­mal­la en­sim­mäi­nen 360°-pi­lot­ti­ver­sio Se­naa­tin­to­rin ja Esp­la­na­din ym­pä­ris­töis­tä. Opis­ke­li­jat ovat ak­tii­vi­ses­ti mu­ka­na si­säl­lön ra­ken­ta­mi­ses­sa.

Tavoite

Laki am­ma­til­li­ses­ta kou­lu­tuk­ses­ta (531/2017) tuli voi­maan 1.1.2018. Uu­den lain mu­kai­ses­ti
osaa­mis­ta han­ki­taan eri­lai­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä – työ­pai­kal­la, oppi­lai­tok­ses­sa ja ai­em­paa enem­män myös vir­tu­aa­li­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä.

Mat­kai­lu­alan kou­lu­tuk­ses­sa vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­tö so­pii erin­o­mai­ses­ti opas­tus­har­joi­tuk­siin ja op­pai­den kie­li­tai­to­tes­tauk­siin. Ta­voit­tee­na on ra­ken­taa Hel­sin­gin kes­kei­sis­tä mat­kai­lu­koh­teis­ta ja –näh­tä­vyyk­sis­tä vir­tu­aa­li­nen ym­pä­ris­tö, jos­sa yh­dis­ty­vät kuva, tie­to­teks­tit, haas­tat­te­lut ja akti­voin­ti­teh­tä­vät.

Vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töä voi­si hyö­dyn­tää op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä al­kuun vuo­si­ta­sol­la n. 50 mat­kai­lu­o­pis­ke­li­jaa.

Suunnittelu

Suun­nit­te­lu­vai­hees­sa va­li­koim­me ensi­si­jai­sek­si op­pi­mis­ym­pä­ris­tök­si Se­naa­tin­to­rin, kaup­pa­to­rin ja Esp­la­na­din puis­ton alu­eet, jot­ka ovat am­mat­ti­op­pai­den kes­kei­siä työ­ym­pä­ris­tö­jä.

Ku­vaus­pis­teet ja tu­ris­ti­koh­teet on mer­kit­ty käsi­kir­joi­tus­kart­taan, jo­hon on kir­jat­tu myös esi­merk­ke­jä tie­to­lin­keis­tä, haas­tat­te­luis­ta ja teh­tä­vis­tä.

Suun­nit­te­lu­vai­hees­sa tes­ta­sim­me GoP­ro- ja 360°-ka­me­roi­den vi­deo- ja valo­ku­vaus­toi­min­to­ja käy­tän­nös­sä va­lit­se­mis­sam­me op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä. Tes­ta­sim­me myös eri ku­vaus­kul­mia ja –suun­tia.

To­te­sim­me, että ka­me­ran käyt­töä kan­nat­taa har­joi­tel­la kun­nol­la, jot­ta toi­min­ta var­si­nai­ses­sa ku­vaus­ti­lan­tees­sa on su­ju­vam­paa. Pak­kas­sää ai­heut­ti myös tek­nii­kan hyy­ty­mis­tä, jo­ten ku­vauk­sia kan­nat­taa jat­kaa suo­tui­sam­mis­sa olo­suh­teis­sa. Ku­vat­ta­es­sa on myös syy­tä huo­mi­oi­da vuo­ro­kau­den aika ja luon­non va­lon mää­rä ja suun­ta. Tä­män li­säk­si GoP­ro-vi­de­o­ku­vaus­ta var­ten tar­vi­taan ku­van­va­kaa­ja. 360°-ka­me­raan on myös hyvä saa­da kau­ko­sää­din.

Kä­si­te­kart­ta

Toteutus ja next steps

Uu­det ku­vauk­set to­teu­te­taan maa­lis­kuun puo­li­vä­liin men­nes­sä. Ku­vaus­ma­te­ri­aa­li an­ne­taan maa­lis­kuus­sa aloit­ta­van uu­den opis­ke­li­ja­ryh­män, Tra­vel As­sis­tan­tien, har­joi­tus­ym­pä­ris­tök­si. Ta­voit­tee­na on, että kuva­ma­te­ri­aa­lin avul­la he tu­tus­tu­vat Hel­sin­gin kes­kei­seen mat­kai­lu­ym­pä­ris­töön ja sa­mal­la ovat mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa ja ke­hit­tä­mäs­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­töön is­tu­tet­ta­via tie­to­si­säl­tö­jä ja har­joi­tus­teh­tä­viä.

Vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ra­ken­ta­mi­nen – käsi­kir­ja: osa 1. Vro­bo­tiik­kaPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to13.12.2017