Turvallisuus on matkailuvetovoimatekijä
Suomi on tilastoitu maailmanlaajuisissa julkaisuissa yhdeksi maailman turvallisimmaksi maaksi; rikollisuutta, terrorismia ja luonnonmullistuksia on vähän, jos ollenkaan. Turvallisuus on noussut tärkeäksi matkailualan vetovoimatekijäksi Suomessa. Turvallisuus on oleellinen osa laadukkaita matkailupalveluja.
Me emme voi kuitenkaan tuudittautua siihen, että Suomi olisi ulkona globaaleista muutoksista, vaan mahdollisiin uhkiin on suhtauduttava ennakoiden ja realistisesti.
Riskianalyysi ja turvasuunnitelma
Matkailijoita palvelevat lukuisat eri yritykset ja toimijat ja jokaisen näistä on omalta osaltaan huolehdittava matkailijoiden ja työntekijöiden turvallisuudesta. Kaupungeilla ja kunnilla on omat turvallisuusstrategiat ja -suunnitelmat. Niissä on kuvattu mm. vastuut erilaisissa poikkeustilanteissa; kuka tiedottaa ja mitä viestintäkanavia käytetään, missä on kokoontumispaikat ja miten vastuut on jaettu. Matkailualan ohjelmapalveluyrityksillä on velvollisuus laatia turvallisuusasiakirja sekä palvelukohtaiset turvallisuussuunnitelmat, joihin on kirjattu ohjeet yksittäisten toimitojen ja suorituspaikkojen osalta.
Myös muut matkailualan yritykset tekevät riskianalyysejä ja turvallisuus- ja kriisisuunnitelmia varmistaakseen asiakkaan turvallisen palveluketjun. Ulkomaille matkoja järjestävien matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien edustajien tulee reagoida matkalla mahdollisesti tapahtuviin poikkeustilanteisiin ja kriiseihin. Näiin asioihin on alettu kiinnittää erityistä huomiota vvuoden 2001 New Yorkin kaksoistornien romahduksen ja vuonna 2004 Thaimaata ravisuttaneen Tsunamin jälkeen.
Turvallisuus suunnittelussa ja toiminnassa – osa ammatillisuutta
Turvallisuuden ennakointi, huomioiminen ja turvallisesti toimiminen sisältyvät kaikkiin matkailualan ammatillisiin tutkintoihin. Turvallisuuteen viitataan matkailupalvelujen suunnittelussa ja käytännön toiminnassa. Tutkinnon perusteiden mukaisesti tulee osata toimia poikkeustilanteissa esimerkiksi silloin kun asiakas sairastuu tai kohdataan poikkeuksellisesti käyttäytyvä asiakas, kun palvelun toimintaympäristössä eletään poikkeuksellisissa sääolosuhteissa tai käytettävät välineet voivat rikkoutua. Myös omasta työturvallisuudesta tulee huolehtia. Matkailualan ammattilaisen tulee toimia esimerkkinä ja ohjata asiakkaita toimimaan turvallisesti mm. liikenteessä, luonnossa, ajoneuvojen käsittelyssä tai eläinten kanssa toimiessa.
Matkailualan opintojen aikana suositellaan Matkailun turvallisuuspassin tai muun turvallisuuskoulutuksen suorittamista. Matkailualan tutkinnon suoritus edellyttää myös EA1-kurssin suorittamista tai vastaavien taitojen hankkimista muulla tavalla . Jos tutkinnon osissa edellytetään ruuan valmistamista tai käsittelyä, suoritetaan Hygieniapassi-koulutus ja -testi. Hygieniaosaaminenkin on osa turvallisuutta – väärin käsitelty ruoka tai pilantuuneen ruuan tarjoaminen on terveysriski.
Kestävän kehityksen opas 2019 - 2020Perho Liiketalousopisto11.6.2018