Johdanto

Lähitulevaisuudessa oppiminen ja työn tekeminen ovat murroksessa. Digitalisaation murrosaika ei ole tulossa, vaan se on jo läsnä arjessa. Mitä korkeampi yhteiskunnan koulutus- ja sivistystaso on, sitä nopeammin kansalaiset sisäistävät ja hyödyntävät digitalisaation mahdollisuuksia. Digitalisaatiomaailmassa vanhat työtavat ja -toimintamallit päivittyvät, poistuvat ja muuttuvat käyttäjien tarpeiden mukaisiksi. Teknologia luo keinot, kuinka paikasta ja ajasta riippumattomasti voidaan hankkia ja jakaa tietoa. Lisätty todellisuus mahdollistaa digitaalisten elementtien liittämisen oppimisympäristöihin ja arkielämää. Samalla työelämä on muuttumassa itseohjautuvammaksi.

Työ ja opetus ovat matkalla maailmaan, jonka harva on kokenut ja moni ei ole vielä edes tiedostanut tulevan omaan arkeen. Teknologian kehittyminen muuttaa lähitulevaisuuden opetusmenetelmiä. AR-teknologia mahdollistaa uuden ulottuvuuden, kuinka oppimista voidaan toteuttaa paikasta ja ajasta riippumattomasti.

MR Amis-hanke oli ammatillisen toisen asteen reformia tukeva kehittämishanke, jossa tavoitteena oli edistää osaamisperusteisuutta sekä asiakaslähtöisyyttä. Kehittämishanke käynnistyi maaliskuussa 2018 ja jatkui joulukuuhun 2019 asti. Hankkeessa kokeiltiin virtuaalitodellisuuden, robotiikan ja virtuaalioppimisympäristöjen hyödyntämistä oppimisessa. Tavoitteena oli myös tukea näihin teknologioihin liittyvän oppimisen ja teknologiayrittäjyyden ekosysteemiä eli verkostoa. Hanke oli seitsemän ammatillisen oppilaitoksen yhteishanke:

Hankkeen kumppanit tuottivat yhteistyössä reaali- ja keinotodellisuuden yhdistäviä oppimiskokeiluja, jotka tukevat hallituksen kärkihankkeita (reformi, tekoäly). Ne toteutettiin avoimina ratkaisuina, niin että hankkeessa kehitetyt sovellukset ja tutkimustieto ovat kaikkien hyödynnettävissä. Yleisenä tavoitteena oli luoda pysyviä ja laaja-alaisia toimintarakenteita yhdistetyn todellisuuden, robotiikan ja tekoälyn hyödyntämiselle ammatillisessa oppimisessa. Lisätietoa: https://www.mramis.fi/

Perho Liiketalousopiston hanketavoitteet oli jaettu neljään osa-alueeseen:

MONIAMMATILLINEN TYÖELÄMÄYMPÄRISTÖ (RAVINTOLA-, MATKAILU- JA LIIKETALOUSALAT)

Tavoitteena oli rakentaa digitaalisia oppimateriaalia virtuaalioppimisympäristöihin, joissa opiskelijoilla olisi mahdollisuus harjoitella työtehtäviä tai saada ohjeita ja opastusta työtehtäviin.
 

OPISKELIJOIDEN OSAAMINEN JA AMMATTITAIDON MARKKINOINTI

Tavoitteena oli selvittää digitaalisen ja virtuaalisen työnhaun menetelmiä ja työvälineitä yhdessä työelämäkumppaneiden kanssa. Tavoitteenamme oli kartoittaa mahdollisuuksia rakentaa ns. virtuaaliluokkahuone / moniammatillinen työelämäympäristö Arilyn-sovellusta hyödyntäen. Tavoitteena oli luoda oppimisympäristö, joka sisältäisi tehtäviä liittyen työelämätaitoihin, työssäoppimispaikan sekä työpaikan hakuun.
 

RAVITSEMUS JA CATERING-ALA

Perho Liiketalousopisto oli päättänyt jättäytyä jatkokehittämästä Ravintola Perhon VR-pilottikeittiötä teknisistä ja tekijänoikeusasioiden syistä. Perho Liiketalousopisto päätti lähteä rakentamaan juuresten tunnistuspeliä yhteistyössä Omnian, Keskuspuiston ja Varian kanssa. Yhteisenä tavoitteena oli rakentaa juuresten tunnistuspeli, joka olisi yhteensopiva HTC Vive ja Oculus Rift laseilla.  Pelin tarkoituksena oli luoda virtuaalinen oppimisympäristö jossa opiskelija pystyisi harjoittelemaan yleisimpien juureksien tunnistamista sekä niiden varastointia.
 

YMPÄRISTÖ TYÖPAIKALLA TAPAHTUVASSA OPPIMISESSA

Suunnitelmissa oli jalkauttaa virtuaalioppimisympäristö opetukseen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen.   Oppimisympäristöllä pyritään vahvistamaan opiskelijoiden valmiuksia työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Aikomuksena oli rakentaa virtuaalioppimisympäristö AR/MR-laseja hyödyntäen, joka mahdollistaisi ennakkotutustumisen työssäoppimispaikkoihin sekä –ohjeistuksiin ja toimintatapoihin. Tavoitteena oli myös rakentaa virtuaaliympäristön pedagoginen käsikirjoitus moniammatillisen työelämään valmentavan virtuaaliympäristön toteutuksesta.

Virtuaalisen oppimisympäristön rakentaminen – käsikirja: osa 2. MR_AmisPerho Liiketalousopisto10.10.2019