Hankkeessa löydettiin virtuaalisia tapoja tuoda opetukseen tilanne- ja oppijakohtaisia ratkaisuja käyttäen apuna VR- ja AR-toteutuksia. Lisäksi kehitettiin tekoälyyn perustuvia opiskelijan ja robotin välisiä vuorovaikutteisia keskusteluja. MR Amis-hankkeessa kehitettiin yhdistetyn todellisuuden oppimisympäristö Perho Hololens, jota on pilotoitu ammatillisessa koulutuksessa, jota Perho Liiketalousopisto jatkokehittää marraskuussa 2019 alkaneessa ViSu Virtuaaliset Simultaatiot -hankkeessa.
MR Amis-hankkeessa opittiin käyttämään muun muassa seuraavia teknisiä laitteita sekä ohjelmia:
Arilyn
https://arilyn.com/
- Hankkeessa kokeiltiin lisättyä todellisuutta (Augmented Reality = AR) Arilyn-sovelluksen hyödyntämistä henkilöstön ja opiskelijoiden osaamisen kehittämisessä.
- Sovelluksen avulla käyttäjä pystyy omalla älylaitteella katsoa digitaalista materiaalia, jota ei näe ilman älylaitetta.
- Periaate on sama kuin Pokémon go -pelissä. Skannaamalla havainnekuvaa avautuu kuvaan upotettu digitaalinen maailma.
Pepper -robotti
https://www.softbankrobotics.com/emea/en/pepper
- Pepper-robotin käyttämistä opetuksessa, oppimisen tukena ja opetukseen liittyvissä tapahtumissa.
- Koulutuksen järjestäjien yhteiskäyttöinen robotti, joka kierti oppilaitoskumppaneiden yksiköissä.
- Opiskelijat ja opettajat pääsivät testaamaan, kuinka robottia robottia voisi hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa sekä työelämässä.
- Pepperin vlogit MR Amis-sivustolta:
https://www.mramis.fi/pepper-blog/
VR -juurespeli
- MR Amis-hankkeen ravintola-alan kouluttajien yhteisprojekti, Omnia toimi koordinoijana
- VR-pelissä käyttäjä oppii tunnistamaan raaka-aineita ja niiden säilytysprosesseja.