Perho Hololens sovellus 1.0

XR Studio toteutti Perho Liiketalousopistolle Hololens-sovelluksella virtuaalisen oppimisympäristön, joka opastaa ja ohjeistaa työprosessien vaiheiden tekemisessä. Hololensin hallintaominaisuudet (katse, eleet) mahdollistavat kädet vapaana työskentelyn, jolloin käyttäjä pystyy käsillään keskittymään tekemäänsä työtehtävään.

Perho HoloLens -sovelluksen ansiosta esimerkiksi opiskelijat kykenevät samalla harjoittelemaan työskentelyä keittiön tai ruokailutilan puolella älylasit päässä, kun he tarkistavat työohjeet. Älylaseille on mahdollista sisällyttää paljon opetuskäyttöön tarvittavaa materiaalia, jota esimerkiksi opiskelijat voivat hyödyntää työelämässä oppimisen työtehtävissä silloin, kun neuvoa ei ole saatavilla läheltä – Hololensin näyttämän 3D-mallin avulla opiskelija voi nähdä kattauksen virtuaalisesti. Älylasien kautta on myös mahdollista kommunikoida etäyhteydellä, jonka ansiosta akuuttia neuvoa tarvitseva opiskelija pystyy ottamaan yhteyden eri tilassa olevaan opettajaan. (Etäkommunikointi on mahdollista Hololens2-laseissa.)

Hololens-sovellus toteutettiin Unity-kehitysympäristössä Microsoftin Mixed Reality Toolkit:ä (MRTK) hyödyntäen. Sovelluksessa oleva sisältö rakennetaan aina ajon aikana JSON-tiedostosta, joka mahdollistaa sisällön helpon muokattavuuden niin järjestyksen kuin itse sisällön suhteen (valikot, alavalikot, ym.). Sovelluksen ominaisuuksiin kuuluu tällä hetkellä tekstin näyttö (ruokalistat, reseptit), videotoisto (esim. Ruokien ja drinkkien valmistusohjeet), valokuvien näyttö, PDF-tiedostojen avaaminen ja selailu sekä 3D-objektien näyttö (esim. kattausesimerkit). Käyttäjä pystyy myös avaamaan tarvittavan verkkosisällön suoraan Hololensin Edge-selaimelle, esimerkiksi iPerho oppimisympäristön.

Sovelluksessa oleva sisältö ladataan toistaiseksi Hololensin muistista. Tulevaisuudessa kaikki yllä oleva sisältömateriaali voidaan myös ladata suoraan verkosta. Käyttäjä hallinnoi Hololens-sovellusta eleillä (air tap) tai katseella (gaze), jolloin kädet jäävät vapaaksi työskentelyä varten. Puheohjaus olisi sovelluksen hallinnointiin myös mahdollinen, mutta ei välttämättä kyseisessä tapauksessa käytännöllinen ravintolaympäristössä taustamelun takia.
 

Perho Liiketalousopisto osana MR Amis -hanketta
 
Edelläkävijyys on yksi Perho Liiketalousopiston arvoista, joka näkyy muun muassa oppilaitoksen aktiivisena digitaalisuuden kehittämistyönä. Kehittäminen tapahtuu yleisesti erilaisten hankkeiden kautta, ja tällä hetkellä Perho on monien muiden hankkeiden lisäksi myös mukana MR Amis-Mixed Reality -nimisessä hankkeessa. MR Amis -hankkeen tarkoitus on löytää ratkaisuja yhdistää lisättyä todellisuutta opetukseen, opetusympäristöihin sekä työelämässä tapahtuvaan oppimiseen. Aktiivisuudesta digitaalisuuden kehittämistä kohtaan kuvastaa esimerkiksi Perholla jo käytössä olevat koululaitoksen 360o -virtuaaliympäristöt Ravintola Perhosta, opetuskeittiöstä ja Perho Green City Farmin pellosta, sekä VR-pilottikeittiö Ravintola Perhon keittiöstä.

Microsoft Hololensin hyödyntäminen opetuksessa

Teknologian kehittyminen vaikuttaa niin ravintola-alan kuin muidenkin toimialojen työympäristöihin ja -tehtäviin. Tämän projektin tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Hololens -älylasit sulautuvat opetuskäyttöön. Hololensien toivotaan erityisesti tukevan opiskelijoiden työelämässä tapahtuvaa oppimista, ja etäkommunikointimahdollisuuden tuovan hyötyä opetusympäristöihin. Tavoitteena oli myös selvittää minkälaista opetusmateriaalia ja ohjeistuksia Hololensin kautta voi jakaa, tai minkälaista viestintää lasit tukevat.

”Kartoitimme vaihtoehtoja lisätyn todellisuuden laseista ja olimme yhteydessä eri yrityksiin sekä Suomessa että myös kansainvälisesti. Päädyimme hankkimaan Microsoft Hololens -lasit, koska ne tukevat parhaiten Perho Liiketalousopiston verkkokampuksen toimintoja, sisältäen muun muassa digitaalisen toimisto-ohjelmistojärjestelmän ja käytössä olevan iPerho verkko-oppimisympäristön”, kertoo Perho Liiketalousopiston koulutusteknologian kehittämispäällikkö ja lehtori Jarmo Åke. ”Softability Studion kanssa käynnistetty yhteistyö lähti luontevasti eteenpäin testaamisen ja ideoinnin kautta, jonka jälkeen päädyimme yhteiseen pedagogisen pilottiympäristön rakentamiseen Microsoft Hololens -laseihin palvelualan opiskelijoille.”

Perho Liiketalousopiston uravalmentaja ja lehtori Katja Winogradow toteaa myös: ”Vuorovaikutteinen toiminta on edistänyt pilottiympäristön rakentamisen ensimmäiseen testausmalliin ja Perhon henkilöstö, opiskelijat sekä MR Amis-hankkeen oppilaitos- ja yrityskumppanit tulevat testaamaan Hololens-pilottiympäristöä. Pilottihavainnointien ja kyselyjen avulla saamme käyttäjäkokemuspohjaista tietoa ympäristön kehittämiseen. Tärkeintä oppimisympäristön toimivuuden kehittämisessä on, että käyttäjät (opiskelijat, opettajat, ohjaajat) ovat aktiivisesti mukana käyttökokemussuunnittelussa.”

Alkuperäinen artikkeli luettavissä täällä.

Virtuaalisen oppimisympäristön rakentaminen – käsikirja: osa 2. MR_AmisPerho Liiketalousopisto10.10.2019