Ravintola-, ja catering-alan perustutkinto
Osaamisalojen tavoitteet
Asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija
Asiakaspalvelun osaamisalan suorittanut opiskelija osaa yleisten perusvalmiuksien lisäksi toimia asiakaspalvelijan tehtävissä erilaisin liikeideoin tai toiminta-ajatuksin toimivissa ravintoloissa tai julkisen sektorin toimipaikoissa.
Työpaikkoja voivat olla kahvilat, ravintolat, henkilöstöravintolat, pikaruoka-, juhlapalvelu- tai matkailuyritykset. Tarjoilija kunnostaa asiakastiloja ja laittaa esille myytäviä tuotteita sekä esittelee, myy ja tarjoilee asiakkaille tuotteita ja palveluja.
Tarjoilija palvelee yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä, ja tekee yhteistyötä toisten työntekijöiden kanssa asiakkaiden viihtyvyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Hän toimii työssään kestävän toimintatavan ja hygieniavaatimusten mukaisesti, noudattaa anniskelumääräyksiä sekä muita alan sopimuksia ja säädöksiä. Tarjoilijan osaamiseen kuuluu hyvä kielitaito ja asiakaspalvelu molemmilla kotimaisilla kielellä ja vähintään yhdellä vieraalla kiellellä.
Soveltuvuuskokeen ennakkomateriaaliPerho Liiketalousopisto 02/20176.2.2017