Asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija

Ravintola-, ja catering-alan perustutkinto
Osaamisalojen tavoitteet
Asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija

Asi­a­kas­pal­ve­lun osaa­mis­alan suo­rit­ta­nut opis­ke­li­ja osaa yleis­ten pe­rus­val­miuk­sien li­säk­si toi­mia asi­a­kas­pal­ve­li­jan teh­tä­vis­sä eri­lai­sin lii­ke­i­de­oin tai toi­min­ta-aja­tuk­sin toi­mi­vis­sa ra­vin­to­lois­sa tai jul­ki­sen sek­to­rin toi­mi­pai­kois­sa.

Työ­paik­ko­ja voi­vat olla kah­vi­lat, ra­vin­to­lat, hen­ki­lös­tö­ra­vin­to­lat, pika­ruo­ka-, juh­la­pal­ve­lu- tai mat­kai­lu­y­ri­tyk­set. Tar­joi­li­ja kun­nos­taa asi­a­kas­ti­lo­ja ja lait­taa esil­le myy­tä­viä tuot­tei­ta sekä esit­te­lee, myy ja tar­joi­lee asi­ak­kail­le tuot­tei­ta ja pal­ve­lu­ja.

Tar­joi­li­ja pal­ve­lee yk­sit­täi­siä asi­ak­kai­ta ja asi­a­kas­ryh­miä, ja te­kee yh­teis­työ­tä tois­ten työn­te­ki­jöi­den kans­sa asi­ak­kai­den viih­ty­vyy­den, tur­val­li­suu­den ja hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­sek­si. Hän toi­mii työs­sään kes­tä­vän toi­min­ta­ta­van ja hy­gie­ni­a­vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti, nou­dat­taa an­nis­ke­lu­mää­räyk­siä sekä mui­ta alan so­pi­muk­sia ja sää­dök­siä. Tar­joi­li­jan osaa­mi­seen kuu­luu hyvä kie­li­tai­to ja asi­a­kas­pal­ve­lu mo­lem­mil­la ko­ti­mai­sil­la kie­lel­lä ja vä­hin­tään yh­del­lä vie­raal­la kiel­lel­lä.

So­vel­tu­vuus­ko­keen en­nak­ko­ma­te­ri­aa­liPer­ho Lii­ke­ta­lous­o­pis­to 02/20176.2.2017